Tegneseriekunstneren og illustratøren Steffen Kverneland seiler i medvind for tiden. Stipend og priser hagler, og nå har Produksjonsselskapet Maipo Film har sikret seg filmrettighetene til romandebuten «Vampyr».
Steffen Kverneland mottok også nylig et femårig arbeidsstipend fra Norske Billedkunstnere (NBK) og 100.000 kroner i diversestipend fra Den norske forfatterforeningen, begge deler synlige tegn på posisjonen han har opparbeidet seg som kunstner. Som om ikke det var nok, fikk han denne uken Grafills æresutmerkelse Bokkunstprisen. Prisen er en hederspris som berømmer en betydelig innsats for utgivelse av kvalitetsbøker. Den ble første gang delt ut i 1957, siden da har en rekke kulturpersonligheter mottatt den. For å toppe det hele har produkjsonsselskapet Maipo nå kjøpt filmrettighetene til Kvernelands gotiske romandebut «Vampyr». Er det rart vi er stolte over å ha denne kunstneren i vår portefølje?
Den gotiske røverromanen «Vampyr» handler Edvard Munch, og om den dystre hemmeligheten bak hans kunstneriske karriere. Hovedpersonen, en noe forfyllet tegneserieskaper med hekt på Munch, finner en gammel dagbok, og fra der utvikler historien seg i rasende tempo. «Vampyr» handler om svik, syk kjærlighet og fortvilelse, og den usannsynlige muligheten at Munch kanskje ikke er død i det hele tatt?
Produsentene bak Maipo Film, Petter Onstad Løkke og Cornelia Boysen, har nå sikret filmrettigheten til boken. De gleder seg stort til å omsette den fantastiske historien om landets største maler til spillefilm. Kverneland er entusiastisk for prosjektet og er sikker på at Maipo vil lykkes i å yte boka rettferdighet. – Oslo og Munch på sitt aller mest skremmende, det kan jo ikke gå galt, sier Kverneland ifølge en pressemelding.
Grafillstyret sier dette i sin begrunnelse for å gi Kverneland Bokkunstprisen:
Årets vinner av Bokkunstprisen er en tegner som har arbeidet både som illustratør, karikaturtegner, tegneserieskaper og forfatter. Han har betegnet seg selv som autodidakt, og har gjennom karrieren utviklet sin svært karakteristiske stil, både i sine tegninger og akvareller. Han er velkjent for sine treffende karikaturer, særlig av kjente forfattere og tegneserieversjoner av litterære verk. Kjent er han også for serien Amputerte klassikere 1–4 (1994–2001), den selvbiografiske oppvekstskildringen Slyngel (2002) og samarbeidsprosjektene med Lars Fiske: der den grafiske romanen, tegneseriebiografien og reiseskildringen om Olaf Gulbransson (2004) er sjangersprengende, og i tillegg tar bokserien Kanon 1–5 (2006–2012) kunstformidling til et nytt nivå gjennom tegneseriemediet.
Med sin grafiske biografi om Edvard Munch (2013) nådde han ut til et bredere publikum både nasjonalt og internasjonalt. Munch er per i dag oversatt til ti språk, og snart det ellevte – japansk.
Steffen Kverneland debuterte tidlig som tegneserieskaper. Bare 16 år gammel var han første gang på trykk i humorbladet KOnk. Han fortsatte å levere serier til en rekke undergrunnsfanziner på 1980-tallet, og tegnet ofte under pseudonym. Allerede for sitt debutalbum, De knyttede never (1993), fikk han Sproingprisen for årets beste tegneserie. Flere av hans arbeider har vært basert på litterære tekster. Ikke minst den satiriske serien Amputerte klassikere, hvor hans bruk av humor i sine harselerende, og tidvis uanstendige tolkninger får leseren til å le høyt. Likeså er hans rølpete skildring av Arne Garborg i sterk kontrast til den gjengse skolebokversjonen av forfatteren og målmannen.
Ingen annen tegner har de siste tiårene preget det litterære Norge på samme måte som Steffen Kverneland. Han har karikert en rekke forfattere, illustrert en mengde bøker, stått bak en stor veggdekorasjon av forfatterportretter på Litteraturhuset i Oslo, og er den eneste tegneserieskaperen som har klart kunststykket å vinne en Bragepris i kategorien for faglitteratur/sakprosa (for Munch i 2013). I tillegg til Sproingprisen (1994 og 2004) har Kverneland mottatt Svenska Serieakademiens internationella pris (2017), Urhunden for det beste seriealbumet oversatt til svensk (2007), Kulturdepartementets tegneseriepris (2013), Oslo bys kunstnerpris (2012), samt utmerkelser i Årets vakreste bøker og Visuelt. Han har også mottatt Statens kunstnerstipend. Steffen Kverneland har deltatt på en rekke kollektivutstillinger og hatt separatutstillinger på blant annet Henie-Onstad Kunstsenter, Tegnerforbundet og i Grafills R21, samt blitt innkjøpt av Nasjonalmuseet.
Konkurransen Årets vakreste Bøker hedrer den visuelle delen av bokbransjen, og har eksistert siden 1933. Av totalt 280 innsendte bidrag i 2018, fikk 55 bøker prisen i år.
Se originale akvareller fra “Vampyr” for salg i vårt galleri